Other Currencies

Covert Anti-Soviet Broadcasts by Russian Emigres in Post-War Germany - NTS

Wrapper title: Radiostantsiia “Svobodnaia Rossiia” [Radio station “Free Russia”].

Frankfurt am Main-Sossenheim: Possev-Verlag, ca. 1955. 12mo (13.5 × 10 cm). Original staple-stitched pictorial wrappers; 32 pp. Very good.

Rare brochure advertising the clandestine radio station “Svobodnaia Rossiia” (Free Russia), published by the NTS (National Alliance of Russian Solidarists), an anti-communist organization of Russian émigrés. Small enough to fit into a pocket or inside another book or booklet, the brochure offers information on how and when to catch the secret broadcasts, such as when visiting German friends who will not understand the content of the broadcast. The brochure also promotes the radio station as the bearer of “truth” as opposed to the constant stream of propaganda coming through official Soviet channels. NTS was formed in Belgrade in 1930, by the Russian émigrés fleeing the Soviet regime. The organization was both anti-communist and anti-monarchist and advocated an ideal of solidarity and Christian fellowship of all peoples. By means of disseminating anti-Soviet propaganda among the Soviet soldiers stationed in East Germany in the form of informational handbills, and eventually radio broadcasts, the members of the group hoped to overthrow the Soviet government from within. NTS and other parallel anticommunist Russian émigré groups, such as the Central Association of Political Emigrants from the USSR (TsOPE) were actively, though covertly, supported by the CIA, and their publications often contained pro-American messages (see John Prados, Safe for Democracy: The Secret Wars of the CIA, 2006; pp. 72-75).

The makeshift radio station “Free Russia” began its broadcasts in 1950 out of a minibus, which traveled through the countryside of West Germany, looking for the most advantageous position from which its broadcasts could reach the East and be heard by the Soviet soldiers and civilians. This booklet gives the short wave frequency and the hours of broadcasting, with a diagram that visually makes clear refererence to the Kremlin Clock. Based on the limited broadcast times cited, the brochure must have been published shortly before the Hungarian Revolution of 1956, by which point “Free Russia” was able to offer broadcasts round the clock to cover the violent events in Budapest. Scarce.

Book ID: 50421

Price: $275.00